Odzież robocza – ważny punkt podstawowych zasad BHP

W każdej pracy konieczne jest przestrzeganie ogólnych zasad BHP, a w większości dodatkowo należy nosić odzież roboczą przystosowaną do charakteru wykonywanych obowiązków i samego miejsca pracy. Takie zasady generują wiele pytań, m.in. dotyczących tego, kto powinien zapewnić specjalistyczne ubranie i co wchodzi w jego skład. Na tego rodzaju pytania warto znać odpowiedzi, żeby zapewnić sobie komfort i należytą ochronę podczas wykonywania swoich obowiązków w pracy.

 

Zasady BHP a odzież robocza

Zasady BHP dotyczące noszenia odzieży roboczej wyraźnie mówią o tym, że pracodawca ma obowiązek zapewnić swoim podwładnym bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Aby było to możliwe, konieczne jest m.in. noszenie przez pracowników specjalnej odzieży roboczej. Kiedy jest to obowiązkowe? Przede wszystkim w sytuacjach, w których istnieje ryzyko silnego zabrudzenia lub szybkiego zniszczenia ubrań oraz gdy wykonywana praca musi odbywać się w warunkach zapewniających maksymalną czystość, np. przy produkcji artykułów spożywczych.

 

Odzież robocza vs odzież ochronna

Na początku warto wyjaśnić różnicę pomiędzy dwoma z pozoru identycznymi określeniami, jakimi są: odzież ochronna i odzież robocza. Już same nazwy wskazują na odmienne role obu rodzajów ubrań.

Odzież robocza ma za zadanie zastąpić prywatne ubranie pracownika w czasie, gdy wykonuje on swoje obowiązki w miejscu zatrudnienia. Aby było konieczne jej noszenie, muszą być spełnione 3 podstawowe warunki:

- ryzyko silnego zabrudzenia ubrań,

- ryzyko szybkiego zniszczenia ubrań,

konieczność utrzymania wytwarzanych produktów w maksymalnej czystości.

Należy zaznaczyć, że odzież robocza tylko w minimalnym stopniu chroni przed utratą zdrowia na stanowisku pracy. Ubrania tego typu są bowiem najczęściej wytwarzane ze zwykłych materiałów, choć nierzadko bardzo wytrzymałych. Czasami też mają charakter jednorazowy. Odzież robocza nie jest bowiem tym samym, co odzież ochronna, która chroni przed utratą zdrowia, a nawet życia w ekstremalnych warunkach pracy.

 

Odzież robocza, czyli co dokładnie?

Do podstawowych elementów odzieży roboczej należą m.in. buty robocze, rękawice, kombinezon, kamizelki, koszule, koszulki, spodnie, ogrodniczki, fartuchy itp. Więcej można znaleźć np. w tym sklepie.

Części odzieży roboczej jest wiele, warto więc wiedzieć, które jej elementy przydadzą się w konkretnych sytuacjach. Do najczęściej wykorzystywanych i najpopularniejszych ubrań roboczych należą spodnie, koszule i koszulki oraz fartuchy, których podstawowym zadaniem jest ochrona prywatnej odzieży pracownika przed zabrudzeniem i zniszczeniem np. w efekcie działania środków chemicznych. Na wielu stanowiskach pracy równie ważne jest obuwie robocze, które musi sprawdzić się nawet w bardzo wymagających warunkach. Jest to możliwe dzięki trwałym materiałom o właściwościach wodoodpornych i antypoślizgowym podeszwom. W zależności od charakteru wykonywanych obowiązków, buty robocze mogą nawet chronić przed szkodliwym działaniem środków chemicznych. Mówiąc o odzieży roboczej warto też wspomnieć o kombinezonach, które często są jednorazowe, ale doskonale sprawdzają się wszędzie tam, gdzie istnieje konieczność pracy w warunkach grożących kontaktem ze szkodliwymi substancjami, wirusami i bakteriami czy różnego rodzaju zanieczyszczeniami. Przydają się więc w branży farmaceutycznej, spożywczej, motoryzacyjnej czy laboratoryjnej. Jeszcze jednym szczególnym elementem, który wchodzi w skład ubrań roboczych są kamizelki, które zalicza się do grupy odzieży ostrzegawczej, co sugeruje rolę, którą pełnią. Żółte kamizelki oraz kamizelki odblaskowe stanowią podstawowe wyposażenie robotników drogowych i wszystkich tych osób, które pracują na zewnątrz, również po zmierzchu.

 

Kto zapewnia ubranie robocze?

Zgodnie ze wspominanymi wcześniej zasadami BHP, odzież robocza musi zostać zapewniona przez pracodawcę. Jeżeli pracownik sam kupuje dla siebie poszczególne ubrania do pracy, musi otrzymać od swojego szefa zwrot kosztów. Warto przy tym wiedzieć, że odzież robocza niekoniecznie obowiązuje na terenie całego przedsiębiorstwa. Pracownicy biurowi nie noszą takich samym ubrań jak osoby, które są zatrudnione np. na hali produkcyjnej.

Artykuł sponsorowany

Kategorie: Prawo i podatki,

Komentarze (0)