Jak stworzyć ciekawe logo firmowe?

Logo to bardzo istotny element identyfikacji wizualnej danej firmy. Jak stworzyć atrakcyjne i przyciągające uwagę logo? Czy da się zaprojektować logo idealne? Czy można stworzyć je samemu, czy lepiej skorzystać z pomocy profesjonalnego grafika? Jakich błędów unikać? Na te pytania odpowie poniższy artykuł.

Dziś każda firma, która ma być rozpoznawalna i chce liczyć się na rynku musi posiadać ciekawe i przyciągające uwagę logo oraz spójną identyfikację wizualną. Warto już na początku działalności postarać się o atrakcyjne logo firmy, bo to może bezpośrednio przekuć się w późniejszy sukces. Oczywiście wyróżnienie się na tle niezliczonej ilości znaków firmowych nie jest łatwe, trzeba jednak podjąć próbę.

Jak zaprojektować logo idealne?

Stworzyć logo marzeń nie jest łatwo, ale można choć spróbować zbliżyć się do ideału. Ponadczasowe logotypy są zazwyczaj proste i niezbyt kolorowe. Jednak zaprojektowanie takiego znaku jest naprawdę niełatwe i wymaga ogromnego doświadczenia.

Legendarne logotypy wyróżniają się spośród innych następującymi cechami. Są proste, ponadczasowe i szybko zapadają w pamięć. Naprawdę dobre logo firmy przedstawia coś wyjątkowego, ale jednocześnie nie może być przesadzone. Znak powinien być efektywny. Jednak żeby wiedzieć czy dane logo będzie efektywne także za 50 lat, trzeba skorzystać z usług grafika wyjątkowego i wręcz genialnego.

Oto kilka zasad, do których warto zastosować się przy projektowaniu logo:

trzy-cztery kolory to maksimum (należy unikać kolorów jaskrawych i ponurych; warto także znać znaczenie poszczególnych kolorów – tzw. psychologię kolorów)

dwa kroje pisma wystarczą (fonty o ostrych liniach sprawdzą się w logo firm dynamicznych, a te o łagodniejszych liniach dla firm „łagodniejszych”)

zaprojektowane logo powinno prezentować się dobrze zarówno w kolorze, jak i w szarościach oraz powiększone i pomniejszone

niepotrzebne elementy logotypu powinny zostać usunięte, gdyż powinien być czytelny

logo firmowe musi być zapamiętywalne

logo nie powinno podążać za aktualnymi trendami, ponieważ w ten sposób nie będzie ponadczasowe

nie wolno używać gotowych grafik

logo firmy powinno mieć jakiś związek z wartościami, którym hołduje dana działalność.

Jak stworzyć logo?

Istnieje kilka sposobów na zaprojektowanie logo. To, który z nich zostanie wybrany zależy głównie od tego, ile firma chce wydać pieniędzy na ten cel. Najtańszą opcją jest zrobienie go samodzielnie, przy pomocy bezpłatnych programów komputerowych lub w Adobe Photoshopie. Można także skorzystać z bezpłatnych generatorów logo takich jak: Logomaker, Logoyes, Logoease. Żeby stworzyć logo w ten sposób, nie trzeba mieć żadnej wiedzy z dziedziny grafiki. W programach tego typu łączy się dostępne w bazie obrazy i fonty. Wykorzystanie tak stworzonego logo poza internetem (czyli na wizytówkach, papierze firmowym i gadżetach reklamowych itp.) jest możliwe po zapłaceniu niewielkiej kwoty. Wtedy otrzymuje się logo w lepszej rozdzielczości. Można także poprosić zaprzyjaźnionego grafika o pomoc.

Najlepiej jednak skorzystać z usług profesjonalnego grafika i zapłacić mu za projekt logo. Dysponując kwotą w wysokości kilkuset złotych można zorganizować konkurs na logo firmy na stronach takich jak: fajnelogo.pl czy zaprojektujmnie.pl. Graficy, którzy są na nich zarejestrowani opracowują projekty, z których zlecający wybiera jeden. Najpierw jednak należy wypełnić formularz, w którym zamawiający wskazuje jakie ma oczekiwania.

Inna opcja to współpraca z grafikiem freelancerem, który może zaprojektować logo za co najmniej 1500 zł netto. W ramach tej kwoty są trzy projekty i możliwość dokonania trzech poprawek. Jeśli usługa ma obejmować także księgę znaków, to kwota rośnie do 2500 zł, a wizytówki, papier firmowy i inne materiały, to wtedy kwota ta wynosi ok. 5000 zł. W przypadku korzystania z usług grafika bardzo ważna jest komunikacja i przedstawienie swoich wizji w sposób zrozumiały.

Najdroższą z możliwych opcji jest zaprojektowanie logo przez studia graficzne, agencje reklamowe czy studia brandingowe. Te ostatnie specjalizują się w kompleksowym tworzeniu marek, a więc nie tylko logo i całej identyfikacji wizualnej, ale także strategii wizerunku, nazewnictwie i zastrzeżeniu znaku. Ceny takich usług kompleksowych zaczynają się od kilkunastu tysięcy złotych. Na to pozwolić sobie mogą tylko duże firmy i korporacje dysponujące sporym budżetem.

Błędy popełniane podczas projektowania logo firmy

Jak stworzyć logo, które będzie dobre? Korzystając z porad opisanych wyżej oraz unikając błędów wymienionych poniżej.

Logo nie może być skopiowane. Gdy jest, to firma może zostać pozwana za plagiat. Taka sytuacja może mieć miejsce, gdy projekt zamawia się u podejrzanie tanich wykonawców.

Logo musi być ustawne, czyli być w takim formacie, który spowoduje, że będzie dobrze prezentować się nie tylko na monitorze, ale także na różnych przedmiotach i w różnych rozmiarach.

Logotyp nie może być prowizoryczny, czyli stworzony przy użyciu Clipartu, fontów z Worda czy ogólnodostępnych grafik.

Logo nie może być przesadzone. Należy używać maksymalnie dwóch krojów czcionek, by nie było chaotyczne.

Znak nie może być jaskrawy i pstrokaty. Należy użyć maksymalnie 3-4 kolorów i to dobranych według zasad psychologii kolorów. Musi wyglądać dobrze także w szarości.

Logo musi się czymś wyróżniać. Stworzenie znaku według aktualnych trendów spowoduje, że taki logotyp na pewno zniknie w tłumie innych, podobnych. Nie zapewni mu to ponadczasowości.

Do logo firmy nie powinno wprowadzać się symboli związanych ze świadczonymi usługami czy sprzedawanymi produktami. Musi być uniwersalne.

Logo nie może powodować niepożądanych skojarzeń. Jeśli kojarzy się z czymś konkretnym, to inni będą mieli podobne odczucia.

Logo nie powinno być projektowane intuicyjnie, bez przeprowadzenia analizy rynku. Może to prowadzić do tego, że klienci firmy nie zrozumieją jego przesłania.

W końcu logo nie powinno być stworzone dla siebie (dla grafika), lecz dla klienta, czyli zgodnie z przedstawioną wizją i oczekiwaniami. Grafik nie może zaprojektować logo, które tylko jemu się podoba. Dzięki prawidłowej komunikacji z klientem stworzy logo, które ten drugi będzie chciał mieć.

Wiele ofert stworzenia logo firmy pochodzących od bardziej i mniej profesjonalnych grafików można znaleźć na stronie: http://oferia.pl/zlecenia/grafika-multimedia/grafika.

Przed wyborem konkretnej osoby czy agencji lub studia warto, by zamawiający zapoznał się szczegółowo z portfolio, by przekonać się czy styl i prezentowane projekty odpowiadają jego gustom i wyobrażeniom o logotypie. Dobrze, gdy klient ma jakąś swoją wizję znaku, wtedy stosunkowo łatwiej dość do porozumienia z grafikiem. Choć czasem może być odwrotnie i niczym nieskrępowany grafik zaprojektuje lepsze logo.

Jeśli z kolei firma decyduje się na rebranding, to tym bardziej powinna skorzystać z usług na najwyższym poziomie, by nie musieć robić go ponownie.

 

Artykuł sponsorowany

Kategorie: Biznes,