25 rocznica działalności IBM w Polsce
Ales Bortunek, prezes firmy IBM w Polsce udzielił Polskiej Agencji Prasowej wywiadu z okazji dwudziestopięciolecia działalności przedsiębiorstwa w naszym kraju. Wskazał przy tym wiele symbolicznych i ważnych dla tej marki chwil. Jak zauważył, pojawienie się firmy w Polsce i jej rozwój zawsze zbiegały się w czasie z najważniejszymi momentami ogólnego rozwoju technologii informatycznych nad Wisłą.
Samo wejście jej na rynek miało miejsce w tym samym roku, kiedy w naszym kraju uruchomiono pierwsze łącze internetowe. Zmiany w Polsce na przestrzeni 25 lat Lata 90 ubiegłego wieku to wyjątkowy okres w Polsce. Zaczynaliśmy dopiero doceniać ogromne możliwości jakie płynęły z wykorzystywania nowej wtedy technologii. Zapotrzebowanie na takie urządzenia zapanowało przede wszystkim wśród przedsiębiorców, którzy potrzebowali zarówno komputerów, jak i sprawnych serwerów do ich obsługi. W takich warunkach firma IBM miała zapewnioną świetną okazję do rozwoju.
Jednym z wielu przełomów był rok 1993, w którym zainstalowano pierwszy serwer mainframe w Centrum Kart i Czeków, należącym do banku PeKaO. Pozwoliło to na obsługiwanie nieznanych wcześniej w naszym kraju elektronicznych kart płatniczych – ich rynek szybko się rozrastał, a firma IBM brała w tym aktywny udział. Ales Bartunek w wywiadzie udzielonym PAP z pewnym sentymentem wspomina tamte czasy – były one rzeczywiście wyjątkowe. Z jednej strony coraz więcej przedsiębiorstw wyposażało swoich pracowników w komputery osobiste. Z drugiej zaczynał rosnąć rynek komputerów przenośnych, które jednak znacznie różniły się od współczesnych laptopów. Przede wszystkim odznaczały się one znacznie większymi gabarytami, przez co ich przenoszenie nie było tak łatwe, jak obecnie.
W porównaniu do dostępnej teraz technologii, wszystkie tamte urządzenia mogą wydawać się wręcz prymitywne. W tamtych czasach były one jednak szczytem techniki, i zachwycały swoją funkcjonalnością. IBM i jego wkład w rozwój polskiej informatyki IBM działa na polskim rynku od 25 lat. Oprócz świadczenia usług na najwyższym poziomie, firma ta przez cały ten czas uruchomiła w naszym kraju kilka własnych ośrodków badawczych, dając zatrudnienie licznym specjalistom w dziedzinie informatyki. Do najważniejszych osiągnięć należy stworzenie Client Innovation Center we Wrocławiu i Katowicach – jest to największe tego typu miejsce w całej Europie. Specjalizuje się ono w optymalizowaniu usług informatycznych i dostosowywaniu ich do potrzeb konkretnych klientów. Współpracuje zarówno w przedsiębiorcami polskimi, jak i z wielu innych krajów świata. Centrum prowadzi również aktywną współpracę z klientami w zakresie bezpieczeństwa. Wdraża w różnych firmach nowatorskie rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo w sieci i prowadzi aktywne konsultacje dotyczące najważniejszych zagrożeń płynących z korzystania z internetu. Rola IBM na polskim rynku znacznie zmieniła się razem z jego rozwojem.
Dziś jest to firma zajmująca się głównie doradztwem, zatrudniająca wielu ekspertów z tej dziedziny. Pomagają oni w szukaniu i wdrażaniu jak najlepszych rozwiązań, co rzecz jasna nie jest prostym zadaniem. Konieczna jest przy tym nie tylko znaczna wiedza z zakresu informatyki, ale również dokładna analiza potrzeb i wymagań konkretnego klienta. To właśnie przygotowywanie i wdrażanie najlepszego oprogramowania jest dziś kluczową usługą na rynku informatycznym. Minęły już czasy, kiedy liczyło się przede wszystkim wyprodukowanie komputerów i największej mocy. Wyzwania współczesności Dane są dzisiaj jednym z najważniejszych zasobów, wpływających na funkcjonowanie całego współczesnego świata.O zaangażowaniu danego człowieka w swoją pracę w dużym stopniu decydują media społecznościowe oraz możliwości w mobilnym dostępie do internetu. Sprawność działania niemalże każdej firmy w dużym stopniu zależy od umiejętnego wykorzystania odpowiednio dobranych rozwiązań informatycznych.
Firma IBM zajmuje się dziś głównie doradztwem na tym polu. Jej eksperci dokładnie analizują sytuację i wymagania konkretnego przedsiębiorstwa, starając się znaleźć najlepsze dla niego rozwiązania. Usprawniają dzięki temu liczne procesy, jak chociażby obsługa sklepów internetowych czy dostarczanie towarów. Jednym z najlepszych rozwiązań są dziś systemy kognitywne. Mogą one pracować z różnymi rodzajami danych; w miarę swojego rozwoju same "uczą się", jeszcze lepiej i sprawniej wykonując swoje zadania. Dziś na szeroką skalę korzystają z nich między innymi banki czy linie lotnicze. Są one jednak na tyle uniwersalne, że możliwe jest dostosowanie ich do indywidualnych potrzeb właściwie każdego klienta. IBM prowadzi również współpracę na dużą skalę ze środowiskiem naukowym. Jeszcze w latach 90 firma tworzyła liczne systemy informatyczne dla największych w Polsce uczelni, które – jak dobrze wiadomo – wytwarzają ogromne ilości danych. Firma IBM brała zatem bardzo aktywny udział w rozwoju polskiej branży informatycznej. O ile na początku lat 90 pracowało w niej zaledwie kilkanaście osób, dziś jest to wielka korporacja zatrudniająca kilka tysięcy pracowników. Bez wątpienia marka ta wywarła wielki wpływ na rozwój informatyki w naszym kraju.
Zostaw komentarz