Prowadzenie firmy – fakty i mity
1. Natychmiastowy milioner? Mit: Własna firma oznacza szybkie i duże zyski. Fakt: Zanim założysz firmę, odłóż 20-30 tysięcy złotych. Decyzji o rezygnacji z dotychczasowej pracy i rozkręceniu własnego biznesu nie można podejmować z dnia na dzień. Trzeba być realistą i zdawać sobie sprawę z tego, iż Twoja działalność nie będzie od razu przynosiła oczekiwanych zysków. Nawet jeżeli Twój pomysł jest naprawdę dobry i jesteś pewien, że zainteresuje wielu klientów, potrzebny jest czas aby mogli się o tym dowiedzieć. Ty natomiast będziesz potrzebował pieniędzy na bieżące wydatki i rzecz jasna na kolejne inwestycje pomagające w wypromowaniu i ulepszeniu swojego biznesu. Na twoim koncie powinno zatem znaleźć się od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych, które będą swego rodzaju gwarancją, iż w razie początkowych trudności, będziesz w stanie dokonać stosownych opłat i przede wszystkim utrzymać siebie i swoją rodzinę.
2. Koniec z 8-godzinnym dniem pracy? Mit: Nikt nie narzuca mi czasu pracy, zatem mogę mieć wolne kiedy tylko chcę. Fakt: Będąc właścicielem firmy tak naprawdę pracujesz przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Od jak dawna marzyłeś o tym by w końcu uwolnić się od sztywnych ram ośmiogodzinnego dnia pracy przez pięć dni w tygodniu? Cóż, wraz z założeniem własnej firmy przechodzisz na tak zwany nienormowany czas pracy, ale szybko przekonasz się, że niekoniecznie jest to zmiana na lepsze. Będąc właścicielem firmy odpowiadasz za każdy aspekt jej działania i przede wszystkim musisz zadbać o to by każde, nawet najmniejsze zlecenie zostało wykonane w terminie. Oznacza to, że niejednokrotnie w pracy będziesz spędzał znacznie więcej czasu niż do tej pory. Oczywiście, jeśli tylko potrafisz dobrze zorganizować sobie pracę, możliwe jest ograniczenie czasu, który poświęcisz firmie, ale musisz być przygotowany na to, że w każdej chwili może pojawić się problem, którego rozwiązanie zajmie ci nawet cały dzień.
3. Praca w końcu będzie przyjemnością? Mit: Będę robił to co sprawia mi radość. Fakt: Własna firma to nie tylko przyjemność, ale też żmudne obowiązki. Posiadanie pasji jest czymś niezwykle ważnym, a gdy dodatkowo możemy zamienić ją w naszą pracę to wydaje się, że jest to rozwiązanie idealne. Trzeba jednak pamiętać, że oprócz robienia tego co lubimy, czekają nas również zadania, które nie są już tak bardzo atrakcyjne. Dobrym przykładem jest chociażby fotograf, który w rzeczywistości tylko około 30% swego czasu spędza na robieniu zdjęć. Reszta to przede wszystkim pozyskiwanie klientów, polegające na przygotowaniu strategii marketingowej i wprowadzeniu jej w życie, ale także spotkania z potencjalnymi klientami, którzy są zainteresowani takimi usługami. Warto wziąć to pod uwagę aby za bardzo się nie rozczarować, gdy przekonamy się jak wygląda rzeczywistość przedsiębiorcy.
4. Więcej czasu dla rodziny? Mit: W końcu praca nie będzie przeszkadzała w życiu rodzinnym. Fakt: Trudno będzie Ci nie „przynosić” pracy do domu. Niestety, kiedy jesteśmy właścicielami firmy, nie posiadany już luksusu całkowitego odcięcia się od pracy, gdy wracamy do domu. Telefony od klientów o różnych porach dnia czy nawet nocy czy konieczność dokończenia jakiegoś projektu w weekend to tylko przykłady. Zwłaszcza, gdy miejscem Twojej pracy jest dom, rozgraniczenie życia zawodowego od życia rodzinnego staje się wyjątkowo trudne. Dziecko nie musi przecież rozumieć, że nie możesz poświęcić mu czasu, mimo, że przecież jesteś w domu. A Twój partner czy partnerka będą mieli pełne prawo się złościć, gdy mimo późnej godziny wciąż siedzisz przed komputerem zamiast pomóc w domu czy spędzić czas z bliskimi. Bardzo ważne jest by naprawdę postarać się racjonalnie rozgraniczać te dwie sfery Twojego życia, bo w przeciwnym razie możesz narazić na szwank swoją firmę albo relacje rodzinne.
5. Więcej pieniędzy do wydania? Mit: W kieszeni pojawiły się pieniądze za zlecenie, więc mogę ruszać na zakupy. Fakt: Czas na zrobienie bilansu i zaplanowanie przyszłych wydatków. W prowadzeniu własnej działalności nie ma miejsca na szaleństwo, przede wszystkim w kwestii finansowej, dlatego do zarządzania pieniędzmi należy podejść wyjątkowo racjonalnie. Należy pamiętać, że w ciągu każdego miesiąca może nas zaskoczyć mnóstwo niespodziewanych wydatków. Mogą to być koszty naprawy niezbędnego w naszej pracy sprzętu, ale także zakup dodatkowych narzędzi czy zlecenie jakichś prac zewnętrznych, koniecznych do zakończenia danego zlecenia.
Bez względu na to w jakiej branży zamierzasz działać w ramach swojej własnej działalności, najważniejsze jest to by od początku mądrze zarządzać Twoją firmą. Robienie tego co kochasz to nie wszystko, gdyż nagle stajesz się odpowiedzialny za powodzenie każdego zlecenia, którego się podejmiesz, ale także za zobowiązania wobec takich urzędów jak chociażby ZUS czy Urząd Skarbowy. Nagrodą za wysiłek może być jednak niezależność oraz wysokie zarobki. Początki mogą być szczególnie trudne, dlatego warto poradzić się osób, które działają na rynku znacznie dłużej. Przykładem takiej wymiany doświadczeń jest chociażby Proinnowacyjny Klaster Biznesu, który oferuje również doradztwo biznesowe. Takie konsultacje mogą wiele zmienić w twoim myśleniu, dlatego zdecydowanie warto z nich skorzystać.
Zostaw komentarz