Centra handlowe ponownie otwarte!
4 maja bieżącego roku ponownie otwarte zostały wszystkie sklepy i punkty handlowe znajdujące się na terenie galerii handlowych w Polsce. W butikach obowiązuje ograniczona liczba klientów, a kupujący oraz sprzedawcy muszą przestrzegać określonych zasad bezpieczeństwa, jednak poza tym – praktycznie wszystkie punkty mogą funkcjonować normalnie. Co oznacza to dla branży handlowo-usługowej i dlaczego tak ważne jest, aby ten stan się utrzymał?
Otwarte placówki handlowe ulgą dla całej branży
Branża handlowo-usługowa mocno ucierpiała wskutek pandemii. W Polsce przez długi czas na terenie całego kraju ograniczone było funkcjonowanie centrów handlowych. Z tego względu wiele butików oraz innych placówek sprzedażowych było zamkniętych dla klientów. ZPPHiU (Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług) od początku pandemii przedstawiał stanowisko przedsiębiorców z branży, które było jasne i klarowne: placówki handlowe muszą pozostać otwarte z uwzględnieniem koniecznych ograniczeń, aby firmy mogły pozostać wypłacalne i normalnie funkcjonować.
Ponowne otwarcie galerii handlowych jest możliwością złapania oddechu przez większość przedsiębiorstw z tego sektora. Kwestią sporną nadal pozostają sprawy dotyczące opłat czynszowych w galeriach za okres, w którym butiki nie mogły funkcjonować, jednak sam fakt powrotu do względnej normalności jest bardzo dużym plusem. Firmy mogą w końcu prowadzić sprzedaż tradycyjną, a ich pracownicy mogą wykonywać swoje podstawowe obowiązki. Podczas zamknięcia było to niemożliwe i taka sytuacja groziła koniecznością przeprowadzenia redukcji etatów wśród sprzedawców i innych pracowników firm handlowych oraz usługowych.
Bezpieczeństwo pracowników i klientów to podstawa
Powrót działalności placówek sprzedażowych w galeriach handlowych objęty jest odpowiednimi obostrzeniami. W sklepach obowiązuje bezwzględny nakaz zasłaniania ust i nosa za pomocą maseczki oraz korzystanie ze środków do dezynfekcji rąk. Istotne jest także zachowywanie bezpiecznych odległości między kupującymi oraz personelem sklepu, aby ograniczyć ryzyko przenoszenia się wirusa. Ponadto wprowadzone zostały ograniczenia dotyczące liczby osób przebywających w sklepach. W przypadku powierzchni do 100 metrów kwadratowych limit to jedna osoba na 15 metrów kwadratowych. Z kolei w sklepach, których powierzchnia jest większa, limit ten wynosi jedną osobę na 20 metrów kwadratowych.
Do normalnego funkcjonowania w galeriach handlowych nie powróciły tak zwane food courty, czyli strefy gastronomiczne. Lokale z jedzeniem mogą oferować sprzedaż posiłków wyłącznie z dostawą lub na wynos. Nie ma nadal możliwości jedzenia w centrach handlowych, aby ograniczyć ryzyko przenoszenia się wirusa.
Właściciele firm handlowo-usługowych doskonale zdają sobie sprawę z tego, jak duża odpowiedzialność spoczywa na ich barkach. Dlatego pracownicy sklepów pilnują, aby na terenie placówek handlowych przestrzegane były wszelkie obostrzenia i ograniczenia, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa zarówno sprzedawcom, jak i klientom odwiedzającym centra handlowe.
Zostaw komentarz